Tuesday, July 22, 2014

Enterprise and Company Secretary


From : 'xxx'
To : radziandco@gmail.com
Sent : Wednesday, July 9, 2014 4:27 PM

Assalamualaikum Tuan..

Saya terjumpa blog Tuan dan ada beberapa soalan yang diharapkan Tuan dapat menjawabnya.

1. Sebuah syarikat enterprise (perkongsian) salah seorang rakan kongsi menarik diri dari syarikat. co ni berdaftar dengan pkk, cidb dan mof. soalan saya apa perkara-perkara yang perlu dilakukan oleh rakan kongsi yang tinggal dlm proses mengeluarkan nama nya dari syarikat? 

Perniagaan perkongsian boleh menukar statusnya kepada Perniagaan milikan tunggal atau sebaliknya melalui perubahan pemilik dengan mengemukakan perubahan maklumat pemilik atau rakan kongsi (Borang B). Perkara ini boleh dilakukan sendiri, di Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).

2. Bagaiman pula dengan income tax kepada rakan kongsi yang keluar ini?

Bagi cukai pendapatan pula, individu tersebut perlu melakukannya seperti biasa selagi individu tersebut masih mempunyai pendapatan.

Bagi pihak Perniagaan pula, sekiranya Perniagaan tersebut masih lagi dibawah perkongsian, pihak Puan perlulah menghantar seperti biasa Borang P bagi perkongsian dan juga borang B bagi individu. Manakala, sekiranya Perniagaan tersebut telah menukar ke milikan tunggal, hanya borang B sahaja yang diperlukan. Pihak Puan boleh menghubungi pihak Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) bagi mendapatkan maklumat lebih lanjut.

3. Apa tugas co. secretary utk co sdn bhd?

Antara tugas-tugas Setiausaha Syarikat terhadap Syarikat adalah seperti berikut:

i. Menasihati Syarikat di dalam perkara berkaitan seperti undang-undang Syarikat dan pematuhan Akta Syarikat 1965.
ii. Mengemaskini pendaftaran Pengawai Syarikat seperti Ahli, Pengarah, Setiausaha dan Pemegang Saham, buku minit, sijil saham, dan segala dokumen yang diperlukan oleh pihak pendaftar (Suruhanjaya Syarikat Malaysia).
iii. Bertanggungjawab terhadap pentadbiran am Syarikat.

Bagi mengetahui tugas-tugas Setiausaha Syarikat yang lain pihak Puan boleh merujuk di website kami di radziandco.com dan rundingsyarikat.com

Diharap jawapan ini dapat membantu.
Sekian, terima kasih.